آخرين خبر

در کوتاه ترین زمان بروزترین باشید

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ آخرين خبر خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

یافته‌ های جدید دانشمندان در واقع تأییدی بر این باور قدیمی است که هر چیزی طبیعی‌ اش بهتر است. به طور کلی، محصولات ارگانیک یا طبیعی، به موادی گفته می‌ شود که بدون دخالت یا بدون مصرف آفت‌ کش‌ها، کودهای شیمیایی و ترکیبات اصلاح شده ژنتیکی تولید شده باشد. در واقع کشاورزی ارگانیک، شیوه ‌ای از کشاورزی است که در تمامی مراحل کاشت تا برداشت، جمع آوری و بسته ‌بندی محصولات کشاورزی از کود شیمیایی استفاده نمی ‌کند. در این جا سوالی مطرح می ‌گردد که آیا داروهای گیاهی بهترند یا داروهای شیمیایی؟ تردید در مورد اثربخشی گیاهان دارویی از آن جا ناشی می‌ گردد که نحوه ی آماده‌ سازی داروهای گیاهی و تحویل آن ها به مردم به نحو صحیح انجام نمی ‌گیرد؛ در نتیجه خواص درمانی گیاه از بین رفته یا تقلیل می ‌یابد که این امر موجب عدم تأثیر گیاه در درمان بیماری می ‌گردد. داروهای شیمیایی از برخی جهات نسبت به داروهای گیاهی برتری دارند؛ ولی مصرف طولانی مدت یا در برخی موارد مصرف مقطعی این داروها ممکن است عوارض جانبی برجای گذارد و حتی ممکن است از خود بیماری نیز خطرناک ‌تر باشد. همچنین استفاده مداوم، بی رویه و نادرست داروهای شیمیایی ممکن است باعث مقاوم شدن عامل بیماری‌ ها در مقابل این نوع داروها شود؛ در نتیجه بیماران باید به سوی آنتی بیوتیک‌ ها و داروهای قوی ‌تری که هر روز با نام های جدید ارائه می ‌گردند، روی آورند. طب سنتی در عصر تجدد شاید برای بسیاری از مردم قابل تصور نباشد که وجود انواع داروهای شیمیایی در بسته بندی های رنگارنگ حاصل تحقیق بر روی اجزای موثر گیاهان دارویی است. بد نیست بدانید حدود 25 درصد از داروهای تجویز شده از سوی پزشکان در ایالات متحده حداقل شامل یک جزو مشتق از گیاهان هستند. بعضی از این داروها از عصاره گیاهان تهیه شده و گروهی دیگر از ترکیبات شیمیایی با منشا گیاهی ساخته می شوند. آمار استفاده از داروهای گیاهی در سال های اخیر قابل توجه است. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که در حال حاضر 80 درصد جمعیت جهان یعنی حدود 4 میلیارد نفر از طب گیاهی در درمان بیماری ها استفاده می کنند. WHO خاطرنشان می سازد که از حدود 119 داروی گیاهی حدود 74 مورد آن دقیقا همانند کاربرد آن ها در طب سنتی مورد استفاده پزشکان قرار می گیرد. همین موضوع موجب شده است که هم اکنون تحقیقات گسترده ای از سوی شرکت های داروسازی روی خواص درمانی گیاهان مناطق مختلف جهان انجام گیرد. هم اکنون مواد مشتق از گیاهان نقش عمده ای در صنعت داروسازی دارند. چنین داروهایی برای درمان بیماری قلبی، فشار خون بالا، انواع دردهای مزمن، آسم و دیگر بیماری ها به کار می رود. به عنوان مثال افدرا گیاهی است که در طب سنتی چینی بیش از 2 هزار سال برای درمان بیماری های تنفسی مورد استفاده بوده است وافدرئین که جزو فعال این داروی گیاهی است، سابقا در تهیه داروهایی برای تسکین آسم به کار می رفت. مثال دیگر گیاه (Foxglove گل انگشتانه) است. خواص درمانی آن از سال 1775 شناخته شده و در طب گیاهی استفاده فراوانی دارد. در طب رایج پودر برگ این گیاه به عنوان داروی قلبی برای میلیون ها بیمار تجویز می شود. باز هم تاکید می کنیم که طبیعی بودن به معنای بی ضرر بودن نیست و مقدار داروهای گیاهی یا جوشانده ها و ترکیباتی که از گیاهان دارویی تهیه می شود، حتما باید به طور دقیق و تحت نظر پزشک تعیین و مصرف شود. داروهای گیاهی باید به صورت علمی و تخصصی تجویز شوند داروهای گیاهی با وجود این که عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند اما با تجویز غیر علمی می توانند منجر به عوارض جبران ناپذیری شوند . دکتر رامین میری استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و رئیس مرکز تحقیقات شیمی و گیاهی شیراز در گزارش خبری گفت: از دهه 80 میلادی توجه مردم به مصرف منابع گیاهی و طبیعی افزایش یافته است چرا که گیاهان دارویی نه تنها عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای شیمیایی داشته بلکه قیمت ارزان تری نسبت به آن ها دارند . دکتر میری با اشاره به این که تجویز غیر علمی گیاهان دارویی می تواند منجر به عوارض زیادی (عوارض کوتاه مدت یا جبران ناپذیر و یا دراز مدت) شود؛ افزود: مصرف این نوع داروها باید با تجویز متخصصان داروساز و نیز توجه پزشک به نکاتی همچون: محل رشد گیاه، نوع آبیاری آن، نوع خشک کردن و همچنین تجویز میزان و نوع مصرف آن به بیمار باشد ضمن آن که باید این مسئله نیز در نظر گرفته شود که از کدام اندام گیاه دارو تهیه شده است. وی خاطر نشان کرد: بیش از 10 نوع تقلبی گل گاوزبان و سنبلتیو در عطاری ها یافت شده است که با این وجود می توانیم متوجه شویم که مداخله در تجویز داروهای گیاهی بیرون از کادر پزشکی و تخصصی مربوطه، خطرات زیادی برای فرد به وجود می آورد. تنوع گیاهان دارویی تنوع گیاهان دارویی در طبیعت به حدی است که دسته بندی علمی آن ها را به کاری مهم و در عین حال دشوار بدل می کند. یکی از روش های طبقه بندی گیاهان دارویی براساس خواص آن ها است که به طور اختصار به آن اشاره می کنیم. 1- گیاهان مقوی: این گیاهان در شرایط خاصی برای تقویت بیمار تجویز می شود که عمدتا می توان به دوران نقاهت پس از بیماری حاد اشاره کرد. برخی از این گیاهان حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات قندی هستند که در تامین انرژی مورد نیاز بدن متعاقب بیماری و برقراری تعادل در عملکرد اندام ها نقش عمده ای دارند. 2- گیاهان مدر: مقدار آب موجود در بافت ها تحت تاثیر عوامل گوناگون دچار تغییر می شود. مثال واضح در این زمینه اختلال عملکرد قلب، ریه و کلیه ها است. علاوه بر این مواردی مثل عادت ماهیانه در خانم ها، تجمع مایعات و ادم را به همراه دارد. یکی از موثرترین راه های تعدیل آب موجود در فضای بین سلولی و بافت های مختلف بدن استفاده از گیاهان مدر است که موجب تسکین عوارض ناشی از این بیماری ها می شود. 3- گیاهان مسهل و ملین: این گروه از گیاهان برای رفع یبوست و تسهیل دفع سموم به کار گرفته می شوند. گیاهان مسهل از طریق مختلف موجب برطرف شدن یبوست می شوند. برخی از این گیاهان نظیر ریشه ریوند از طرق افزایش ترشح صفرا و تحریک حرکات دودی روده این کار را انجام می دهند و بعضی دیگر مثل ریشه شیرین بیان و روغن زیتون با تحریک جدار روده موجب برطرف شدن یبوست می شوند. درباره سایر گروه های گیاهان دارویی باید به آرام بخش ها، گیاهان عرق آور جهت سرماخوردگی و تب ها و گیاهان مهوع و قی آور برای تخلیه سریع محتویات معده اشاره کرد که همگی با مشورت و تحت نظر پزشک تجویز و استفاده می شوند.

[ 1389/11/19 ] [ 15:53 ] [ zeyafat10 ]

[ (0) نظر]

مطالعات جدید نشان می دهند؛ زبان انسان قادر به شناسایی مزه چربی است و افرادی که نسبت به این مزه حساس تر هستند، تمایل کمتری به مصرف غذاهای چرب دارند. یافته های اخیر نشان می دهند؛ علاوه بر مزه های شیرین، ترش، شور، تلخ و غنی از پروتئین، زبان قادر به شناسایی مزه دیگری نیز هست که این مزه، مزه چربی می باشد . مطالعه اخیر، در راستای مطالعات گذشته است که در آن مطالعات با استفاده از مدل های حیوانی سعی در کشف مزه چربی شده بود. سرپرست تیم تحقیق کننده معتقد است؛ هر چه افراد به مزه چربی حساس تر باشند، کمتر به مصرف غذاهای چرب روی می آورند و کمتر از دیگران به اضافه وزن دچار می شوند. محققان دریافتند: آستانه قدرت چشایی افراد نسبت به مزه چربی با یکدیگر متفاوت است و برخی نسبت به این مزه حساس تر هستند. محققان معتقدند: با بالا رفتن حجم چربی در رژیم روزمره انسان، حساسیت قدرت چشایی نسبت به مزه چربی کاهش پیدا کرده به همین دیل برخی افراد مستعد پرخوری غذاهای چرب شده اند. محققان هنوز قادر به توضیح علت حساس تر بودن برخی افراد نسبت به مزه چربی نمی باشند ولی امیدوار هستند، کشف این علت از چاق شدن انسان ها جلوگیری کرده یا رژیم های غذایی جدیدی را با سطح چربی پایین تر بیابند. همچنین این یافته به پیشگیری و درمان بیماری چاقی کمک شایانی خواهد کرد. حس چشایی در افراد مختلف متفاوت است محققان می گویند اگر طعم کلم بروکسل در دهان شما تلخ است علت را در تعداد پرزهای چشایی که با آن ها به دنیا آمده اید جستجو کنید نه در دست پخت آشپز. آن ها می گویند اگر بوی غذایی برای شما خوشایند نیست مزه آن نیز دلپسند شما نخواهد بود. احساس طعم غذاها کاملا پیچیده است و حاصل تعامل زبان، بینی، سرنخ های روانی و تنوع غذاها در محیط زندگی است. این محققان می گویند ما طعم غذاها را با مغز خود احساس می کنیم. دکتر بارتوشاک متخصص ژنتیک حس چشایی انسان می گوید مغز انسان طوری برنامه ریزی شده است که تمایل به مصرف چربی دارد که احتمالا از آثار دوران کمبود مواد غذایی در محیط است. محققان دانشگاه میشیگان به تازگی دریافته اند خوردن غذاهای خوشمزه می تواند باعث فعال شدن سریع آن دسته از سلول های مغز شود که وظیفه احساس لذت را به عهده دارند. این محققان می گویند نحوه احساس طعم های مختلف بر سلامت افراد تاثیر می گذارد. برای برخی افراد مزه سبزیجات تلخ تر از افراد معمولی است و محققان می گویند این افراد بیشتر به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند. دکتر دافی سرپرست تحقیق در مورد ارتباط سلامتی با حس چشایی می گوید مردم بسیاری از تقصیرها را به گردن خود می اندازند درحالی که حس چشایی در افراد مختلف، متفاوت است. این محقق می گوید به جای ارایه یک توصیه غذایی برای همه باید برای هر فرد توصیه غذایی جداگانه ای داده شود. از هر چهار نفر در جمعیت یکی به طعم غذاها بسیار حساس است و بر روی زبان خود پرزهای چشایی بیشتری دارد. طعم بعضی از سبزی ها برای این افراد بسیار تلخ است و از غذاهای طعم دار متنفرند. فلفل زبان آن ها را بیشتر می سوزاند و مزه شیرینی را بیشتر از دیگران حس می کنند. اما به چربی علاقه ای ندارند. این افراد به خاطر سخت گیری در خوردن غذاها لاغر اندام هستند. اما برخی دیگر عکس گروه اول هستند و در احساس طعم مواد غذایی ضعیف تر از افراد معمولی هستند. یک چهارم افراد جمعیت را نیز این گروه تشکیل می دهند. آن ها به سبزیجات علاقه دارند، اما چربی و شیرینی را، هر چند باعث گرفتگی سرخرگ های قلبی می شود، ترجیح می دهند. بقیه مردم بین این دو گروه قرار می گیرند. بارتوشاک می گوید می توان پرزهای چشایی را تعلیم داد. تنوع غذایی در دوران کودکی، ارتباطات عاطفی با برخی غذاها بیشتر از زیست شناسی افراد در تمایلات غذایی نقش دارد. حتی می توان پرزهای چشایی را فریب داد. استفاده از سبزیجات شیرین همراه با سبزیجات تند و یا استفاده از شکر برای کاهش تلخی برخی سبزی ها می تواند مفید باشد. ایام تعطیلات و عیدها موقعیت مناسبی برای افراد سخت گیر است تا تنوع غذایی خود را گسترش دهند. محققان همچنین می گویند حس چشایی با بالا رفتن سن ضعیف تر می شود. احساس طعم غذاها قبل از آن که غذا با زبان تماس پیدا کند آغاز می شود. حتی مهم تر از بو کشیدن، عمل جویدن است که بخاراتی آزاد می کند که تا عقب بینی می رسد. فرد گمان می کند طعم ماده ای را حس می کند که در واقع به طور ناخودآگاه بوی آن را احساس نموده است. در این جا اطلاعات مربوط به طعم غذا از یک مسیر متفاوت و حساستری نسبت به مسیر معمول به مغز می رود.

[ 1389/11/19 ] [ 15:50 ] [ zeyafat10 ]

[ (0) نظر]

دکتر محمدحسین نصر اصفهانی ،رئیس پژوهشکده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان‌ از تولد نخستین گوساله‌های حاصل از انجماد جنین ‌های آزمایشگاهی با نام های آبگون و آبگینه در شرکت کشت و دامداری فکا وابسته به سازمان تامین اجتماعی خبر داد. دکتر محمدحسین نصر اصفهانی‌ با اعلام این خبر افزود: « تولد آبگون و آبگینه فصلی نوین در صنعت اصلاح نژاد دام شیری کشور است. تولد این گوساله‌ها که هر دو ماده هستند و از عیار ژنتیکی بالایی برخوردارند، به دنبال تحقیقات دامنه دار پژوهشگران کشور در به کارگیری تکنولوژی‌های نوین آزمایشگاهی در تولید انواع دام‌های اهلی از طریق لقاح آزمایشگاهی، شبیه سازی و مهندسی ژنتیک صورت گرفته است که همگی در نوع خود در منطقه خاورمیانه بی نظیراند، به گونه‌ای که تولد این دو گوساله آخرین حلقه توانمندی تحقیقات کشور در دانش بیوتکنولوژی تولیدمثل حیوانات اهلی محسوب می شود. در طی سی سال گذشته در جهاد کشاورزی، گام‌های مهمی در راستای بهبود پتانسیل ژنتیکی دام‌های کشور برداشته شده است، اما به زعم همه محققین تولید جنین‌های منجمد سریع‌ترین و بهینه‌ترین روش ارتقای پتانسیل ژنتیکی دام‌های یک کشور است. در حال حاضر تکنیک تلقیح مصنوعی دام‌ها با اسپرم‌های مرغوب داخلی و خارجی در تمام دامپروری‌های کشور انجام می‌شود. از آنجا که اسپرم تنها نیمی از مشخصات ژنتیکی را به گوساله‌ها منتقل می کند، اصلاح نژاد به این روش یک امر بطئی و مستلزم وجود گاوهای مادر گران قیمت با عیار ژنتیکی بالاست. در حالی‌ که در روش مزبور کل پتانسیل ژنتیکی از طریق جنین های منجمد شده انتقال یافته و نیازی به گاوهای گران قیمت نیست. دراین پروژه که با همکاری مجتمع کشت و دامپروری فکا وابسته به سازمان تامین اجتماعی به انجام رسیده، ابتدا گاوهای با ارزش ژنتیکی بالا که تولید شیر آنها بالای 18 تن بود شناسایی و تخمک‌های آن ها به دست آمد. در نهایت پس از انجام بلوغ آزمایشگاهی، تخمک‌های مزبور با اسپرم‌های بسیار مرغوب تعین جنسیت شده لقاح یافتند و جنین‌های حاصله در روز هفتم تکوین آزمایشگاهی با استفاده از تکنیک انجماد شیشه ای منجمد شدند تا در زمان‌های مقرر به گاوهای گیرنده کم ارزش انتقال داده شوند. در فاز اول این پروژه 200 قطعه جنین ماده تولید شد که از این میان 150 جنین منجمد شد و پس از ذوب شدن تعداد 120 قطعه آن در طی یک سال به 100 گاو گیرنده ارزان قیمت منتقل شد که منجر به ایجاد 45 درصد آبستنی اولیه گردید، به گونه‌ای که تولد آبگون و آبگینه اولین مورد این تولدها است و در آینده نزدیک امیدواریم شاهد تولد سایر گوساله‌ها باشیم. نام های آبگون و آبگینه برگرفته از ماهیت تکنیک انجماد شیشه ای است که در طی آن جنین درون یک قطره شفاف انجمادی قرار می گیرد. به صورتی که هم‌ اکنون تکنیک انتقال جنین‌های منجد در راس برنامه‌های اصلاح نژادی کشور‌های پیشرفته قرار دارد و اگرچه تا کنون کشور ما از وارد کنندگان این تکنولوژی بوده، اما تولد آبگون و آبگینه توسط محققین پژوهشگاه رویان، نماد توانمندی کامل کشور در جهت رفع وابستگی در قلمرو دانش بیوتکنولوژی تولیدمثل است. تولید جنین‌های منجمد مرغوب تعیین جنسیت شده، در اولولیت برنامه‌های جنین شناسی پژوهشگاه رویان برای ارائه به متقاضیان داخل و خارج از کشور قرار دارد که امیدواریم توسعه این تکنولوژی در کشور موجب تحول صنعت دام شیری کشور شود.»

[ 1389/11/19 ] [ 15:31 ] [ zeyafat10 ]

[ (0) نظر]

تاریخچه پزشکی و درمان در ایران به دوران آریایی، در حدود 7000 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد و نیز نخستین نوشته ها و نسخه های به دست آمده از گیاهان دارویی در تمدن های مهم دنیا نظیر ایران باستان، مصر، خاورمیانه، یونان باستان، هند و چین به 3000 سال قبل از میلاد بر می گردد. دوران ما قبل اسلام نخستین پزشک آریایی به نام تریتا یا آترت نام داشت که از دیدگاه زرتشت و اهورا مزدا شخصی بود پرهیزکار، دانا، کام کار، توانا که برای نخستین بار، ناخوشی، تب و زخم نیزه را بازداشت. نام تریتا نه تنها در فرهنگ ایرانی بلکه در هندوستان نیز به عنوان اولین پزشک آریایی معرفی شده است. تریتا به عنوان نخستین پزشک و جراح آریایی با گیاهان و خواص آن ها آشنایی فراوان داشت. او برای درمان بیماری ها از عصاره های گیاهانی که خود استخراج می کرد، استفاده می نمود. از سایر نام داران آریایی در این عرصه می توان جمشید یا یما، فریدون یا تئا و غیره را نام برد. یما و تراتااونا از نخستین کسانی بودند که در ایران باستان توانستند بیماران دچار مشکلات پوستی، استخوانی و دندانی را از افراد سالم تشخیص دهند. پیامبر تمدن آریایی تاکید زیادی بر حفظ و بقای گیاهان کرده است. در این تمدن قدیمی ایرانی دو گیاه "مورد و انار" مقدس بودند و همواره در بین مردم از ارزش والایی به دلیل سلامت انسان و محیط زیست برخوردار بوده اند. در تمدن ایران باستان در کتیبه های مربوط به زمان هخامنشیان، از زعفران به عنوان گیاه دارویی با خواص و کاربرد بسیار فراوان یاد شده است. نخستین نوشته ها و نسخه های به دست آمده از گیاهان دارویی در تمدن های مهم دنیا نظیر ایران باستان، مصر، خاورمیانه، یونان باستان، هند و چین به 3000 سال قبل از میلاد بر می گردد. در این آثار نام گیاهان دارویی مانند درخت میر، کرچک و سیر به وفور به چشم می خورد، هم چنین سایر تمدن ها مانند بابلیان، مادها، آشوریان و طب اسلامی مهد آغاز شروع پیشرفت ها در زمینه علم داروسازی گیاهی است. دو کشور پهناور چین و هند هم چون ایران از پیشگامان طب سنتی و داروسازی گیاهی بوده اند. اولین آثار کشف شده از چین در زمینه گیاهان دارویی، نوشته ای است به نام شینون مربوط به حدود 2800 سال قبل از میلاد مسیح که در آن حدودا 1000 گونه ی دارویی شرح داده شده است. یکی دیگر از نقش های گیاهان دارویی و نیروهای ماوراء طبیعت در شفاء و افزایش طول عمر انسان مربوط به 2000 ( سال) قبل از میلاد مسیح در کشور هند می باشد. وسعت و تنوع آب و هوایی در کشورهای ایران، چین و هند منجر شده است تا این مناطق از لحاظ تعداد و تنوع گونه های ارزشمند دارویی در دنیا از جایگاه خاصی بر خوردار باشند به گونه ای که تا کنون صدها گونه گیاه دارویی با خواص بسیار موثر نظیر گیاهان دارویی و گیاهان ادویه ای مانند فلفل سیاه، شاه دانه، زعفران، زیره، شیرین بیان، خشخاش، جوز هندی، کرچک، کنجد، الئوورا یا صبر زرد، جین سینگ چینی، چای چینی و.....را به دنیای امروز معرفی کرده اند. دوران اسلامی پس از تحول عظیمی که با آثار توسط بقراط پدر علم طب و شاگردش جالینوس طی سا ل های چهارصد و شصت تا دویست قبل از میلاد مسیح رخ داد، روش های درمانی بر اساس طب مزاجی جایگزین سحر و جادو و خرافات شد. برخی از دانشمندان و نویسندگان معتقدند که این تحول بزرگ در یونان باستان الهام گرفته از طب ایران باستان بوده است و مکتب طبی زرتشت خیلی زودتر از طب یونانی به وجود آمده بود. آن گونه که جنگ های میان ایرانیان و یونانیان منجر شد تا آثار طبی بقراط و سایر دانشمندان به دست ایرانیان بیفتد و اولین مدرسه به نام جندی شاپور تاسیس شود. پس از ورود سپاه اسلام به ایران، این مدرسه به عنوان بزرگ ترین مرکز تعلیم پزشکی در سر تاسر ممالک اسلامی درآمد. در این زمان که یکی از طلائی ترین ادوار علم پزشکی در ایران است. دانشمندان بزرگی چون "ابوریحان بیرونی، زکریای رازی و ابوعلی سینا" پا به عرصه گذاشتند. آن ها توانستند در مدت کوتاهی، پیشرفت های چشم گیری، در جهان طب به وجود آورند. کتاب قانون یکی از معروف ترین آثار پزشکی دنیا، از ارزشمندترین منابع قدیمی طب سنتی است که ابوعلی سینا پزشک و فیلسوف ایرانی آن را به رشته تحریر در آورد. او در این اثر گران بها 811 داروی گیاهی و خواص مهم درمانی آن ها را معرفی کرده است. با کمال افتخار در حال حاضر اثر این دانشمند بزرگ ایران زمین به عنوان یکی از منابع مهم در دانشگاه های پزشکی سراسر دنیا، مورد تدریس و مطالعه قرار می گیرد. گرایش عمومی به استفاده از داروهای گیاهی و به طور کلی فرآورده های طبیعی در جهان به ویژه در سال های اخیررو به افزایش بوده است .مهمترین علل این گرایش را می توان اثرات داروهای شیمیایی از یک طرف و ایجاد آلودگی های زیست محیطی از سوی دیگر دانست. گیاهان دارویی در ایران در ایران که یکی از هفت کشور آسیایی است که بیشترین گیاهان دارویی را دارد این گرایش وجود داشته است و در سه دهه گذشته شاهد روند رو به رشد مردم در زمینه استفاده از این داروهای گیاهی و احیای طب سنتی هستیم. براساس آمار موجود در کشورمان نیز بیش از 130 نوع داروی گیاهی وجود دارد و منشا اصلی آن ها گیاهان هستند. جایگاه داروهای گیاهی از یک سال پیش در کشور با تحولات علمی- تخصصی نظام مندتر شده است. تشکیل ستاد گیاهان دارویی و طب ایرانی، تاسیس دانشکده طب سنتی، ایجاد درمانگاه ها و مراکز تحقیقاتی و آموزش تخصصی گروهی از پزشکان و داروسازان نمادی از تحول و نظام مندی نسبت به جایگاه طب سنتی ایران و درمان دارو گیاهی است. امروزه تخمین زده می شود که 75 هزار گیاه دارویی در سراسر جهان وجود داشته باشد و تاکنون 5000 داروی گیاهی توسط صنایع دارویی جهان ساخته و به بازار عرضه می شود . این بخش از منابع طبیعی قدمتی همپای بشر دارند و یکی از مهمترین منابع تامین غذایی و دارویی بشر درطول نسل ها بوده اند. طبق برآوردها در حال حاضر 750 هزار گیاه گل دار یا دانه دار در زمین یافت می شود و تاکنون 300 هزار گیاه در جهان شناسایی شده اند . قاره آمریکا با دارا بودن 138 هزار گونه گیاهی از جمله منابع غنی گیاهان در جهان است و این در حالی است که قاره آسیا دارای 123 هزار گونه گیاهی است. در بین کشورهای آسیایی بیشترین تعداد و تنوع گونه ها متعلق به کشور های چین، اندونزی، هند، برمه ، تایلند، مالزی و ایران است . در حال حاضر استفاده از گیاهان دارویی در موارد مختلف همچون طب کنونی، طب سنتی یا بهتر بگوییم طب مزاجی یا طب اخلاطی کاربرد دارند. در ایران نیز گیاهان دارویی متنوعی وجود دارد که به اعتقاد بسیاری از پزشکان و کارشناسان علوم گیاهی می توان از آن ها در چرخه درمان استفاده کرد و بر ای مثال گران ترین گیاه جهان یعنی زعفران در ایران می روید

[ 1389/11/19 ] [ 15:31 ] [ zeyafat10 ]

[ (0) نظر]

اگر به دیابت مبتلا هستید، بی شک می دانید که پایش قند خون یکی از اجزای بسیار مهم در کنترل بیماری دیابت است. باید بدانیم که هم کاهش و هم افزایش قند خون می تواند اثرات سوء غیر قابل جبرانی را برای شما به همراه داشته باشد. این امر به ویژه برای افرادی که انسولین مصرف می کنند اهمیت ویژه ای دارد، زیرا نوسانات قند خون در این افراد خیلی سریع تر رخ می دهد. برای بسیاری از افراد دشوار است که پایش قند خون را به صورت یک بخش معمول از زندگی روزمره شان درآورند، لذا اگر شما نیز جزو افرادی هستید که چالش هایی را در پایش منظم قند خونتان دارید، باید بدانید که شما تنها نیستید و افراد زیادی هستند که مشابه شما با این دغدغه، دست و پنجه نرم می کنند. یک بررسی در انجمن دیابت آمریکا نشان داد که 21 درصد از بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع یک، هرگز قند خون شان را پایش نکرده بودند و 47 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع دو که توسط انسولین درمان می شدند و 76 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع دو که از انسولین برای درمان خود استفاده نمی کردند، نیز هرگز قند خون شان را پایش نکرده بودند. متخصصین، دلایل اصلی برای عدم پایش قند خون توسط یک بیمار مبتلا به دیابت را به شرح زیر اعلام می دارند: * ممکن است استفاده از ابزارهای پایش، موجب ایجاد احساسی نامطلوب در بیمار گردد. * پایش قند خون در نظر بیمار بی فایده است ، زیرا ممکن است بر این باور باشد که در هر حال کار چندانی از دست او در مقابل نتیجه ی پایش بر نمی آید. * بررسی کردن قند خون به بیمار یادآوری می کند که به دیابت مبتلا است و او را ناراحت می کند، زیرا بیمار بودن مسئله ای است که ترجیح می دهد خیلی به آن فکر نکند. * احساس می کند ابزارهای سنجش قند خون، کل زندگی او را کنترل می کنند و به او می گویند که چه کاری را می تواند انجام دهد و چه کاری را نمی تواند انجام دهد. در نتیجه بیمار، احساس آزادی و راحتی خود را از دست می دهد. * سنجش قند خون، فرصتی را برای خانواده یا دوستان بیمار فراهم می کند تا او را اذیت کنند و سر به سرش بگذارند. * ممکن است بیمار فکر کند هیچ یک از متخصصین مشاور او و یا پزشک معالجش اقدام خاصی را درارتباط با ارزیابی های قند خون او انجام نمی دهند و ظاهرا فقط یک نگاهی به نتایج پایش ها می اندازند. پس گمان می کند شاید زیاد ضروری نیست که خود را پیوسته برای پایش قند خون به زحمت بیندازد. * تصور می کند پایش قند خون برخی مواقع به اوآسیب می زند. * پایش قند خون برایش راحت و آسان نیست. * پایش قند خون ممکن است برایش هزینه بر و گران تمام شود. * زندگی بیمار بسیار پرمشغله است و نمی تواند فرصت کافی برای پایش منظم قند خون را پیدا کند. شاید شما هم به یک یا چند مورد از دلایل فوق از پایش منظم قند خون پرهیز می کنید. اما لازم به ذکر است که اغلب توجیه ها و دلایل ذکر شده در بالا، اشتباه می باشند. ابتدا باید ببینید که چه موانعی بر سر پایش قند خون تان وجود دارد؟ اگر این موانع را بشناسید، قطعا اقدامات و راهکارهایی برای غلبه بر آن ها پیدا خواهید کرد. توصیه های ذیل را برای پایش منظم قند خون تان جدی بگیرید: * خواندن مقدار قند خون از روی دستگاه های سنجش فقط یک سری اعداد را به شما نشان می دهند و قضاوتی از میزان توانایی و تلاش شما در کنترل دیابت را ارائه نمی کنند. توجه کنید پایش قند خون را تنها یک بررسی فرض کنید و نه یک امتحان و آزمایش از میزان موفقیت خودتان. در واقع پایش قند خون ابزاری است برای سنجش میزان موثر بودن برنامه درمانی شما و نتایج آن برای تخمین نیازهای درمانی شماست. همواره این نکته را به یاد داشته باشید که صرف نظر از تلاش شما برای کنترل دیابت تان، مواقعی وجود خواهند داشت که سطوح قند خون تان در محدوده مطلوب قرار نمی گیرد که این به روند بیماری شما و یا احتمالا وجود بیماری های گذرا مانند عفونت ها مربوط می باشد که شما در صورت پی بردن به آن ها، به راحتی می توانید بیماری خود را مدیریت و کنترل نمایید. * بهتر است واقع گرا باشید و برای رسیدن به نتیجه مطلوب، با پزشک معالج خود همکاری کنید. دیابت یک بیماری مزمن است که میزان تاثیر درمان، بر اساس شرایط زندگی افراد می تواند متفاوت باشد. * از اطلاعاتی که دارید برای کنترل بیماری دیابت تان به صورت روزمره استفاده کنید. این تصور غلط است که حالا که به دیابت مبتلا شده اید و یا نیاز به دریافت انسولین دارید، داشتن یک برنامه غذایی سالم و انجام فعالیت بدنی منظم برای شما ضرورتی ندارد. بعضی از مبتلایان به دیابت فکر می کنند که هر چه می خواهند باید بخورند و بعد میزان دارو و یا انسولین خود را افزایش دهند، در صورتی که واقعیت این گونه نیست. باید بدانید که با اصلاح شیوه زندگی، یقینا کنترل قند خون شما آسان تر شده و نیاز به دوز دارویی کمتری خواهید داشت. البته ذکر این نکته ضروری است که تعیین دوز دارو باید حتما تحت نظر پزشک متخصص باشد. لذا به منظور ارتقای برنامه درمانی خود می بایست همکاری های لازم را با پزشک معالج تان در زمینه اصلاح برنامه غذایی، میزان ورزش و یا دارودرمانی داشته باشید. برای تعیین میزان و نوع داروی مصرفی نیز پایش منظم قند خون لازم و ضروری است.

[ 1389/11/19 ] [ 15:31 ] [ zeyafat10 ]

[ (0) نظر]

ناآرامی ها و اعتراضات در این کشور آفریقایی تا به جایی رسید که موجبات فرار «زین العابدین بن علی» رئیس جمهور پیشین را فراهم کرد. بن علی پس از 23 سال، روز جمعه 24 دی ماه قدرت را ترک کرداخوان المسلمین سازمان مذهبی - سیاسی است که در 1307 هجری شمسی در مصر و به وسیله «شیخ حسن بن احمد بن عبدالرحمن البنا» معروف به حسن البنا در شهر اسماعیلیه بنیانگذاری شد . در چند ماه اخیر آنارشی جهانی ابعاد وسیع تری به خود گرفت. مردم کشور تونس به پا خواستند تا خود را از بندهای درهم تنیده شده دیکتاتوری برهانند. ناآرامی ها و اعتراضات در این کشور آفریقایی تا به جایی رسید که موجبات فرار «زین العابدین بن علی» رئیس جمهور پیشین را فراهم کرد. بن علی پس از 23 سال، روز جمعه 24 دی ماه قدرت را ترک کرد. در این میان اوضاع کشور اردن بهتر از تونس نیست. نزدیک به یک ماه است که شهرهای این کشور روی آرامش ندیده است. این اغتشاشات هر روز شکل جدی تری به خود گرفت تا جاییکه «عبدالله دوم» پادشاه این کشور نخست وزیر خود را از کار برکنار کرده و سعی بر آرام کردن اوضاع دارد که البته هنوز موفقیتی نداشته است. از سوی دیگر مردم مصر بعد از سالیان طولانی بر علیه پادشاه مستبد و دیکتاتور خود «حسنی مبارک» دست به شورش زدند. مردم در شهرهای مختلف به خیابان ها ریخته با سر دادن شعارهایی علیه حسنی مبارک، خواستار کناره گیری او شدند. این پادشاه دیکتاتور احتمالا از کشور فرار کرده است و درواقعیت امر می توان گفت حکومت مصر عملا سرنگون شده است. در روند شکل گیری این تحولات ملت، گروه و احزاب گوناگونی نقش داشته اند. احزاب مدرن در مصر سابقه 35 ساله دارند که در بین احزاب مصر چهار حزب وفد، ناصری، التجمع و جبهه دموکراتیک از همه شناخته شده تر هستند ولی در عرصه واقعی این اخوان المسلمون است که برغم ممنوعیت فعالیت، بازیگر اصلی در میان احزاب معارض مصر است. به همین خاطر در این مقاله پس از معرفی اجمالی اخوان المسلمین نگاه کوتاهی به موضع گیری آنها در اوضاع کنونی مصر می کنیم. معرفی اخوان المسلمین اخوان المسلمین سازمان مذهبی - سیاسی است که در 1307 هجری شمسی در مصر و به وسیله «شیخ حسن بن احمد بن عبدالرحمن البنا» معروف به حسن البنا در شهر اسماعیلیه بنیانگذاری شد . سپس‌در دیگر کشورهای‌عربى‌و اسلامى‌به‌فعالیت‌می پردازد. این نهضت به تاثیر از اندیشه هاى سید جمال الدین اسدآبادی و در پاسخ به انحطاط داخلى مسلمانان و سلطه بیگانگان بر کشورهاى اسلامى، به ویژه بر کشور مصر پدید آمد. اخوان المسلمین جهت رسیدن به اهدافش (چون زنده کردن شعائر اسلامى و برافکندن سلطه اجانب و برقرارى حکومت اسلامى ) در جبهه هاى مختلف فرهنگى، نظامى و سیاسى به مبارزه پرداخت، و در این رهگذر چند بار به دست حکومت ملک فاروق منحل شد و طى آن شمار زیادى از اعضاى آن دستگیر و یا اعدام شدند. پس از ترور حسن البنا، بتدریج تحولى در جنبش اخوان المسلمین صورت گرفت . این تحول عبارت بود از جایگزین کردن راه هاى مسالمت آمیز به جاى مبارزه مسلحانه علیه رژیم و سلطه بیگانگان . این اقدام که در پى ناامیدى از مؤثر بودن راه حل نظامى برگزیده شد، از محبوبیت و کارآیى اخوان المسلمین کاسته و گروه‌هاى جدید اسلامى (مانند جهاد اسلامى) که اغلب متاثر از اخوان المسلمین بودند، امّا بر مبارزه نظامى پاى مى فشارند، پا به میدان گذاشتند. با این وصف، تاثیر عمیقى که جنبش اخوان در روند مبارزات مردم مصر و جهان اسلام داشته است، غیر قابل انکار مى باشد. «اشرف بدر الدین» عضو گروه اخوان المسلمین مصر گفته است شیوه مقامات مصری در تهدید و بازداشت اعضای اخوان المسلمین، نه تنها باعث ترس و وحشت آنان نشده بلکه اراده آنان را در ادامه راه خود و مقابله جدید با نظام حسنی مبارک تا تحقق همه منافع ملت مصر مستحکم تر کرده است جنبش اخوان‌المسلمین را اصولاً باید زائیده اوضاع سیاسی و اجتماعی تاریخ معاصر مصر در پی رواج تفکر جدایی دین از سیاست (سکولاریسم) در میان روشنفکران و آهنگ احساسات ملی‌گرایانه برای اصلاح این کشور در دوران اختتاق بعد از انقلاب 1919 مصر برضد انگلیس دانست. اهداف بنیان‌گذاران این جنبش- به ویژه حسن البناء- از یک سو بر ایجاد تحول در اعتقادات اسلامی مسلمانان و بالاخص مصریان از حالتی ایستا و بی‌تحرک به سمت پویایی و حاکمیت تعالیم شریعت بر زندگی اجتماعی و سیاسی مصر و از سوی دیگر بر یگانگی مسلمانان در برابر استعمارگران غرب که کشورهای اسلامی را مورد تجاوز قرار داده بودند، دور می زد. آزادسازى دنیاى اسلام از سلطه بیگانگان، مبارزه با جهل، بیمارى و فقر، ترویج صلح جهانى، تجدید خلافت اسلامى، ایجاد یک دولت مذهبى، وحدت کشورهاى عرب مسلمان و ... از هدف ها و خواسته هاى اخوان المسلمین است. موضع جریان اخوان المسلمین در اوضاع کنونی مصر «محمد غانم» نماینده اخوان المسلمین مصر در انگلیس گفته است: تنها راه پیش روی مصر در شرایط کنونی، قیام مردم و خلاص شدن از شر حکومت حسنی مبارک همانند بن علی در تونس است و رسیدن به این هدف نیز امکان پذیر است. تفاوت هایی میان وضع تونس و مصر وجود دارد اما آنها دو بخش از ملت واحد اسلامی هستند و دراین دو کشور، ساختار سیاسی به گونه ای بوده است که مبارک و بن علی قدرت را به صورت انحصاری در اختیار خودشان داشته اند و با فساد حکومتی، خون مردم را ریختند. مخالفان باید برای دوره گذارآماده شوند تا پس از آن انتخابات آزاد برگزار شود و مردم مصر بتوانند از حقی که برای مدت طولانی از آن محروم بوده اند استفاده کنند، زیرا مبارک در همه انتخابات تقلب کرده و افرادی فاسد را از این طریق در اطراف خودش جمع کرده است. او همچنین افزوده است که آمریکا به هیچ وجه حق ندارد خواسته های خودش را به مردم مصر تحمیل کند، مصر به ملت مصر تعلق دارد و مصری ها خودشان می توانند باتوجه به باورهای خودشان به دموکراسی، حکومتشان را تعیین کنند. «اشرف بدر الدین» عضو گروه اخوان المسلمین مصر گفته است شیوه مقامات مصری در تهدید و بازداشت اعضای اخوان المسلمین، نه تنها باعث ترس و وحشت آنان نشده بلکه اراده آنان را در ادامه راه خود و مقابله جدید با نظام حسنی مبارک تا تحقق همه منافع ملت مصر مستحکم تر کرده است. اخوان المسلمین در راه تحقق آزادی و کرامت انسانی مردم مصر گام بر می دارد و درهمه فعالیت های آنان برای مطالبه حقوقشان شرکت می کند. شعاری که در سراسر طنین افکن شده، تغییر، آزادی، عدالت اجتماعی و لغو وضعیت فوق العاده ای است که از سی سال پیش تاکنون بر ملت مصر تحمیل شده است. وی همچنین در ادامه بیان داشته که ما خواستار بازنگری فوری در سیاست خارجی مصر در قبال رژیم اشغالگراسرائیل و قطع روابط با این رژیم و حمایت از مقاومت در لبنان و فلسطین هستیم . از جمله مطالبات فوری تظاهرکنندگان مصری، آزادی و عفو عمومی همه زندانیان سیاسی و افرادی است که در جریان انتفاضه اخیر بازداشت شده، تضمین آزادی احزاب و لغو محدودیت های مطبوعات و همچنین محاکمه کسانی است که ثروت آن ها در سال های حکومت مبارک و حزب ملی حاکم به طور غیرطبیعی افزایش یافته است. «عصام العریان» رییس بخش سیاسی اخوان المسلمین مصر قبل از بازداشت توسط نیروهای امنیتی مصر اعلام کرده است: امیدواریم حکومت نظام مبارک هر چه سریعتر پایان یابد و خشم و نارضایتی مردم بیش از این ادامه نیابد. وی همچنین ده خواسته اصلی اخوان المسلمین را اعلام کرده است که از اصلی ترین آنها می توان به انحلال مجلس تقلبی و برگزاری انتخابات آزاد و شفاف، زندگی آزاد و با کرامت، لغو حالت فوق العاده، تحقق عدالت اجتماعی و مبارزه با فاسدان دولتی اشاره کرد.

[ 1389/11/19 ] [ 15:28 ] [ zeyafat10 ]

[ (0) نظر]

انقلاب بزرگ ایران اسلامی ملهم از شریعت ناب محمدی ـ صلّی الله علیه و آله ـ به رهبری امام خمینی ـ رحمه الله ـ نور امیدی و شعله هدایتی بر جهان پا برهنگان بود ـ مستضعفان که در حیات حکومتی طاغوت اهداف و آرمان های خویش را بر باد رفته دیدند، اهداف انقلاب اسلامی را اهداف خویش یافته و برای تحقق آن تلاش نمودند. از این رو انقلاب اسلامی به انقلاب محرومین و مستضعفان نام گرفت و با پیشرفت طبقه سفلی دوام و بقاء یافت. جنگ تحمیلی هشت ساله با همه مرارت ها و تلخی هایش از آن جهت که در راه تحقق شعار«استقلال ـ آزادی ـ جمهوری اسلامی» بود حلاوت ها و شیرینی ها یافت... اینک با توجه به ضرورت آفت زدایی چه تمهیداتی را باید به کار بست تا ضمن یافتن آفات اساسی که پیکره انقلاب را تهدید می کند به رفع و دفع آن همت گمارد. از اولین مسایل لازم در این راه تعیین مصادیق است که چه آفاتی را آفات اساسی جامعه اسلامی تلقی می کنیم. بررسی دیدگاه های مختلف و رسیدن به جمع بندی مطمئن در آن از ضروریات اولیه برنامه ریزی آینده است تا پس از عبور از مراحل ارزیابی، تعیین شود، چه آفاتی گریبانگیر انقلاب بوده تا در طبقه بندی خاص به حسب اولویت قرار گیرند و بدیهی است که شاخص سنجش و اولویت بندی ما، منبعث از ویژگی ها و اهداف حکومت اسلامی است. به بیان دیگر انقلاب اسلامی با تکیه بر ویژگی ها و اهداف خاصش آفات ویژه ای را نیز خواهد داشت. نکته دیگر این که در تبیین و زدودن آفات، داشتن دیدگاه سیستمی و توجه به پیوستگی و ارتباط کلیه ساختار های اجتماعی ضروری است. یعنی آن که شناسایی و رفع هیچ آفتی را به تنهایی و مجرد از آثار و روابط آن با سایر اجزاء و ارکان جامعه به حساب نیاوریم. استاد شهید مطهری (رض) در کتاب ارزشمند «نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر» ضمن اشاره به حساسیت آفت زدایی چنین بیان می دارد که : «نهضت ها مانند همه پدیده های دیگر ممکن است دچار آفت زدگی شوند. وظیفه رهبری نهضت است که پیشگیری کند... اگر رهبری یک نهضت به آفت ها توجه نداشته باشد یا در آفت زدایی سهل انگاری نماید قطعا آن نهضت، عقیم یا تبدیل به ضد خود خواهد شد و اثر معکوس خواهد بخشید.» می توان با الهام از فرمایشات استاد شهید این آفات را چنین بر شمرد: 1. فقدان طرح و برنامه میزان موفقیت هر انقلابی و نهضتی، توانایی آن در خلق و آفرینش ارزش های انسانی و تلاش در حفظ و حراست از آن می باشد. امام خمینی(ره) در فراز دیگری از فرمایشات خود می فرمایند: «هان ای روحانیون اسلامی! ای علمای ربانی! ای دانشمندان دیندار... موعظت خدای جهان را بخوانید و یگانه راه اسلامی را که پیشنهاد فرموده بپذیرند... امروز چه عذری در محکمه خدا دارید، این چه ضعف و بیچارگی است که شما ها را فرا گرفته است.» مکتب اسلام، شریعتی است جامع که در آن تمام زوایا و ابعاد زندگی انسان از تولد تا به گور مورد توجه قرار گرفته است. شریعت اسلام مجموعه ای واحد و تجزیه ناپذیری است که مسایل مادی و معنوی فردی و اجتماعی را در کنار یکدیگر در تکامل انسان سهیم دانسته است. حضرت امام ـ رحمه الله ـ در این خصوص می فرمایند: «اسلام و حکومت اسلامی پدیده الهی است که با به کار بستن آن سعادت خود و فرزندان خود را در دنیا و آخرت به بالاترین وجه تامین می کند... اسلام مکتبی است که بر خلاف مکاتب غیر توحیدی، در تمام شؤون فردی و اجتماعی، مادی و معنوی،فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی دخالت و نظارت دارد و از هیچ نکته ولو بسیار ناچیز که درتربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی آن نقش دارد فرو گذار ننموده است.» (وصیت نامه حضرت امام راحل) این بیان حضرت امام ـ رحمه الله ـ نه بدان معنا است که اسلام به عنوان یک سیستم روشن و به دور از ابهام حاکمیت یافته است بلکه بیانی است در حقیقت و قابلیت شریعت اسلام و اشارتی بر ضرورت فعلیت آن توسط علمای دین باور و فقهاء متعهد. ایشان در فراز دیگری از فرمایشات خود می فرمایند: «هان ای روحانیون اسلامی! ای علمای ربانی! ای دانشمندان دیندار... موعظت خدای جهان را بخوانید و یگانه راه اسلامی را که پیشنهاد فرموده بپذیرند... امروز چه عذری در محکمه خدا دارید، این چه ضعف و بیچارگی است که شما ها را فرا گرفته است.»[1] استاد شهید مطهری ـ رحمه الله ـ در این خصوص می گوید: «قطعا نهضت باید طرح های روشن و خالی از ابهام و مورد قبول و تایید رهبران ارایه دهد تا جلوی ضایعات گرفته شود. ما خوشوقتیم و خدا را سپاسگزار که از نظر مواد خام فرهنگی فوق العاده غنی هستیم... تنها کاری که باید بکنیم استخراج و تصفیه و تبدیل مواد خام به مواد قابل استفاده است که مستلزم بیدار دلی، کار و صرف وقت است.» (نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر ص 101) این طرح و برنامه روشن، صریح و سازمان یافته در زبان جامعه شناسی تحت عنوان ایدئولوژی یاد شده که به یک گروه و جامعه امکان توجیه، تشریح، تفسیر و تبیین موقعیت خویش را می دهد. ایدئولوژی در حقیقت نسخه ای است که جامعه بیمار را از شرایط موجود به شرایط مطلوب متحول می سازد و در دیدگاه حضرت امام نیل بدان در سایه تحقق دو مساله می باشد: نکته اول ـ پویایی اجتهاد با تکیه بر دو عنصر اساسی زمان و مکان در تعیین موضوع و ارایه حکم آن زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند. مساله ای که در قدیم دارای حکمی بوده است به ظاهر همان مساله در روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام ممکن است حکم جدیدی پیدا کند. نکته دوم ـ استفاده از کارشناسان متعهد به کارگیری کارشناسان متعهد و مشورت با آنان در فهم موضوعات عرفیه، حجت شرعی است. این بیان حضرت امام ـ رحمه الله ـ است که در این خصوص می فرمایند: «خوب است در موارد لزوم... از کارشناسان متعهد و متدین در تشخیص موضوعات، برای احکام ثانویه اسلام نظرخواهی شود.» (صحیفه نور ـ ج 17 ـ ص 202). «اسلام و حکومت اسلامی پدیده الهی است که با به کار بستن آن سعادت خود و فرزندان خود را در دنیا و آخرت به بالاترین وجه تامین می کند... اسلام مکتبی است که بر خلاف مکاتب غیر توحیدی، در تمام شؤون فردی و اجتماعی، مادی و معنوی،فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی دخالت و نظارت دارد و از هیچ نکته ولو بسیار ناچیز که درتربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی آن نقش دارد فرو گذار ننموده است.» اما اینک سخن از آن است که در صورت فقدان ایدئولوژی انقلاب یا طرح و برنامه روشن برای آینده چه مسایل و آفاتی دیگر گریبانگیر جامعه خواهد بود که با استناد به فرمایشات امام ـ رحمه الله ـ و استاد شهید به دومین آفت اشاره می کنیم. 2. تجدد گرایی افراطی: فقدان برنامه روشن و به دور از ابهام به منظور جهت بخشی به حیات انسانی جامعه از یک سو و وجود مسایل و معضلات ملموس جامعه از سوی دیگر باعث می گردد که کارگزاران و دوستان انقلاب مجذوب یک سلسله نظریات بیگانه با مکتب انقلاب شده و آگاهانه یا ناآگاهانه آن نظرات را در قالب مکتب عرضه کنند. استاد شهید مطهری ـ رحمه الله ـ در این باب می فرماید: «به هر حال تجدد گرایی افراطی، در حقیقت عبارت است از آراستن اسلام به آن چه از اسلام نیست و پیراستن آن از آن چه اسلام هست به منظور رنگ زمان زدن و باب طبع زمان کردن، آفت بزرگی برای نهضت است و وظیفه رهبری نهضت است که جلو آن را بگیرد.» (نهضت های اسلامی ـ ص 92) 3. نفوذ اندیشه های بیگانه اقدام دوستان ناآگاه در تکدی از افکار و نظرات بیگانه به انضمام تلاش دشمنان کینه توز در جهت استقرار سیطره خویش بر مسلمانان، تحریف احکام و اندیشه های اسلامی را به دنبال دارد. طرح نیازهای جدید اجتماعی، عدم تفسیر و پاسخ درست و عکس العمل به موقع از ناحیه مسلمین موجب شد که دشمنان اسلام، این مساله را دستاویز قرار داده و دین را شریعت ناقصی معرفی کنند تا از این رهگذر، اندیشه های پلید خویش را بر سراسر جامعه حاکمیت بخشند. امام راحل در این باره می فرماید: «همه توطئه های جهانخواران علیه ما از جنگ تحمیلی گرفته تا حصر اقتصادی و غیره برای این بود که ما نگوییم: اسلام، جوابگوی جامعه است و حتما در مسایل و اقدامات خود از آنان مجوز بگیریم، ما نباید غفلت بکنیم. واقعا باید به سمتی حرکت نماییم که انشاء الله تمام رگه های وابستگی کشورمان از چنین دنیای متوحشی قطع شود... ما کینه دنیای غرب را با جهان اسلام و فقاهت از همین نکته ها به دست می آوریم... و نتیجه، نفوذ بیگانگان در فرهنگ و مکتب اسلام است که اگر غفلت کنیم این اول ماجراست و استعمار از این مارهای خطرناک و قلم به دستان اجیر شده در آستین فراوان دارد. (پیام امام ـ 3/12/57) استاد شهید مطهری ـ رحمه الله ـ ضمن اشاره بر این آفت و اثرات سوء آن بر پیکره نظام اسلامی در خصوص مبارزه با آن چنین می گوید که: «راه مبارزه این خطر تحریم و منع نیست، مگر می شود تشنگانی را که برای جرعه ای آب له له می زنند از نوشیدن آب موجود به عذر این که آلوده است منع کرد... اگر ما به قدر کافی آب زلال و گوارا عرضه کرده بودیم به سراغ آبهای آلوده نمی رفتند... .راه مبارزه عرضه داشتن صحیح این مکتب در همه زمینه ها با زبان روز است.» (نهضت های اسلامی ـ ص 92) 4. عدم حساسیت و مشارکت عامه: کاهش حساسیت و مشارکت عمومی در مسایل سیاسی، اجتماعی و در کلیه صحنه های تصمیم گیری باعث آن می گردد که حکومت از صلابت و اتقان گذشته بی بهره گشته و زمینه سست شدن ارکان انقلاب فراهم آید. از این رو تاکید و توجه به حضور دایمی و آگاهانه نیروی های انقلابی در کلیه مراحل شکل گیری، تثبیت و تداوم انقلاب ضروری است که در غیراین صورت مسیر نهضت و انقلاب در جهت نیل به اهداف از پیش تعیین شده نخواهد بود. 5. نفوذ و رخنه فرصت طلبان این آفت که منبعث از دو آفت قبل(نفوذ اندیشه بیگانه و عدم مشارکت عامه) است، از اساسی ترین خطرات انقلاب می باشد، فرصت طلبان درچهره های مختلف بزرگ ترین ضربات را به انقلاب می زنند که به لحاظ اهمیت خطرشان به بیان چهره های گوناگون آن می پردازیم: الف) متحجرین و مقدس نماها که به واقع مشعل داران حماقت هستند. ب) روحانی نماها که مصداق بارز علمای متهتک هستند و درطول تاریخ به مزدوران استکبار تبدیل شده اند. ج) روشنفکران و تحصیل کردگان وابسته در خاتمه این نوشتار اشاره ای گذرا بر این نکته داریم که شناخت و مقابله دقیق، همه جانبه و همه گیر با آفات جز با هوشیاری و حضور مردم انقلابی ومسلمان در صحنه ممکن نمیباشد و این مهم وابستگی کامل به میزان حساسیت سیاسی ـ اجتماعی مردم دارد. لذا فراهم نمودن کلیه عوامل و مکانیسم های حضور مردم در صحنه های مختلف سیاسی ـ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فریضه ای است بس مهم که بر دوش مسوولین نظام نهاده شده است.

[ 1389/11/19 ] [ 15:26 ] [ zeyafat10 ]

[ (0) نظر]

فیلم ضد ایرانی " ایرانیوم " بالاخره پس از یک جنجال یک ماهه بر سر پخش یا عدم پخش آن روز یکشنبه در کتابخانه ملی کانادا در اوتاوا به نمایش در آمد. روزنامه " اوتاوا سیتی زن " کانادا در مراسم پخش این فیلم وزیر میراث فرهنگی کانادا و نیز رییس انجمن فیلم فکر آزاد به ایراد سخنرانی پرداختند. بر اساس این گزارش ترتیبات امنیتی در اطراف ساختمان کتابخانه ملی کانادا بسیار شدید بود و پلیس و 17 نیروی امنیتی ویژه مسئولیت تامین امنیت ساختمان محل نمایش این فیلم را بر عهده گرفته بودند. گفتنی است این فیلم ضد ایرانی قرار بود 28 دی ماه در کتابخانه ملی کانادا به نمایش در آید اما در روز نمایش مسئولان این کتابخانه با اعلام اینکه پیغام های تهدید آمیز دریافت کرده اند اقدام به تخلیه ساختمان کردند. "جیمز مور "وزیر میراث فرهنگی کانادا در سخنرانی خود در مراسم نمایش این فیلم گفت :‌‌" سفارت ایران نمی تواند به ما دیکته کند که چه فیلمی را در کانادا ببینیم " . فرد لیتوین گفت:"‌از مسئولان سفارت ایران در کانادا سپاسگزارم چرا که اگر مخالفت های آنها با نمایش این فیلم نبود امروز این جمعیت گسترده تر از پیش در مراسم نمایش آن حضور نداشتند". وی افزود :‌"‌آقای احمدی نژاد شما این حق را ندارید که برای مردم کانادا و دولت کانادا تعیین تکلیف کنید که چه فیلمی را ببینند و چه فیلمی را نبینند". همچنین " فرد لیتوین " رییس " انجمن فیلم فکر آزاد " که ترتیب دهنده مراسم نمایش این فیلم در کانادا است ، در سخنرانی خود در این مراسم گفت :‌"‌از مسئولان سفارت ایران در کانادا سپاسگزارم چرا که اگر مخالفت های آنها با نمایش این فیلم نبود امروز این جمعیت گسترده تر از پیش در مراسم نمایش آن حضور نداشتند". وی در ادامه به کنایه گفت :‌"‌برای همین می خواهم به نشانه سپاسگزاری یک باکس شراب اسراییلی ناب برای سفارت ایران در کانادا بفرستم ! فیلم 60 دقیقه ای ایرانیوم ساخته " رافائل شور " به بررسی سیاست های ایران در جهان از جمله حمایت از گروه هایی چون حماس و حزب الله و ادعای تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای و القای خطرناک بودن ایران برای جهان می پردازد. لیتوین پس از لغو نمایش این فیلم در ماه گذشته با انتقاد از تصمیم مسئولان مرکز ملی کتابخانه و آرشیو کانادا ، اقدام آنها در لغو نمایش این فیلم را بزدلانه خوانده بود . همچنین وزیر میراث فرهنگی کانادا نیز پس از لغو نمایش این فیلم تاکید کرده بود که این فیلم باید به نمایش گذاشته شود. گفتنی است که "انجمن فیلم فکر آزاد " کانادا در نوامبر سال 2010 نیز سه فیلم "سنگسار ثریا ام " ، "برای ندا"، و " جهاد اتمی "را در مرکز ملی "کتابخانه و آرشیو " کانادا در اتاوا به نمایش گذاشته بود.

[ 1389/11/19 ] [ 15:23 ] [ zeyafat10 ]

[ (0) نظر]

به گزارش ریال نیوز، در این نماز جمعه که در آستانه سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و آخرین روز از ماه صفر؛ سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) در دانشگاه تهران برگزار شد، نمازگزاران از ساعت‌های اولیه صبح با حضور در دانشگاه تهران، محل برگزاری نماز جمعه و خیابان‌های اطراف آماده شنیدن بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران شدند. در نماز جمعه 15 بهمن ماه تهران در کنار حضور چشمگیر امت حزب الله، تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، خبرگان رهبری، وزارای کابینه، امامان جمعه موقت تهران ، و برخی دیگر از شخصیت‌های لشکری و کشوری حضور یافتند. اهم بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه به این شرح است: *حوادث امروز شمال آفریقا برای ملت ایران معنی خاصی دارد. این همان چیزی است که همیشه به عنوان حدوث بیداری اسلامی به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی گفته می‌شود. *آخرین نمایش‌نامه دشمن برای استحاله انقلاب اسلامی، فتنه سال 88 بود. * امروز در میان کشورهای دنیا هیچ کشوری وجود ندارد که بتواند ادعا کند که خواست او اندک تاثیری در اراده مسئولین کشور داشته باشد. *این که می‌بینید ملتهای دنیا نسبت به ملت بزرگ ایران احساس احترام می‌کند بخش عمده‌ای از آن مربوط به استقلال سیاسی است. * تا 22 بهمن ماه از واردات بنزین بی نیاز می شویم. * یک انقلاب اگر بخواهد تاثیر گذار باشد و الگوی دیگران باشد باید خصوصیات مهم ثبات و ایستادگی را داشته باشد. انقلاب ما توانسته است الگوساز و الهام بخش باشد. * قانون اساسی جمهوری اسلامی، یک حکومت امروزی و کاملا دینی را برای مسلمانان جهان نشان می‌دهد. *حکومت ما اسلامی است، به این افتخار میکنیم و ثابت میکنیم راه نجات بشر همین است. * حرکت به سمت عدالت اجتماعی متوقف نشده و از سال‌ها و دوره‌های گذشته نیز بیشتر است. سفرهای مسئولین در جهت تحقیق این امر است. خطبه دوم: *اتفاقات کشورهای مصر و تونس، یک زلزله واقعی است. * در تحلیل‌های جهانی سعی می‌کنند عامل اصلی قیام مردم مصر نادیده گرفته شود. عامل اصلی این حرکت عظیم مردم مصر و تونس احساس تحقیری است که مردم از وضعیت سرانشان دارند. * مصر اولین کشور اسلامی است که با فرهنگ غربی آشنا شد و اولین کشوری بود که در مقابل غرب ایستاد و رهبر کشورهای عرب شد. * اگر ملت مصر به کمک و توفیقی، بتوانند قیام خود را پیش ببرند، شکست غیرقابل جبرانی برای آمریکا خواهد بود. * آمریکا امروز در مواجهه با ملت مصر دستپاچه شده و به دروغ، دم از حمایت از ملت مصر می‌زنند. *نوکری کسی مثل حسنی مبارک برای آمریکا، نتوانست مصر را حتی یکقدم به سمت شکوفایی پیش ببرد. *اگر حسنی مبارک به اسرائیل کمک نمی‌کرد نمی توانستند غزه را محاصره کنند. نمازگزاران تهرانی در استقبال از حضور مقام معظم رهبری شعارهایی به این شرح سر دادند:"حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست، این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده ، ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده ،خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست، ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند ، مرگ بر ضد ولایت فقیه". پیش از ورود مقام معظم رهبری به محل برگزری نماز جمعه امروز تهران، نمازگزاران با شعارهای "الله اکبر، لااله الا الله آمریکا عدو الله، محمد رسول الله، اسرائیل عدوالله"، "تبت یدی المشرکین من بلد المسلمین"، "یا ایها المسلمون اتحدو اتحدوا"، "یا ایها المسلمون اعتصموا اعتصموا"، "الموت الاسرائیل ، الموت الامریکا"، "امروز روز مجد و افتخار است / روز شکست و مرگ استکبار است"، آن "دولتی که ضد خودکامی است/ نظام جمهوری اسلامی است" از اعتراضات مردم مصر حمایت کردند. "ولایت فقیه اصل دین است / محور اتحاد مسلمین است"،" ملت ما متحد و یکصدا / فریاد دارد مرگ بر آمریکا"،"رهبری ملت ما الهیست/ راه بدون رهبری گمراهیست" از دیگر شعارهایی بود که نمازگزاران تهرانی پیش از ورود مقام معظم رهبری به سر دادن آن پرداختند.

[ 1389/11/19 ] [ 15:21 ] [ zeyafat10 ]

[ (0) نظر]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ،
X