کسى که اهل دعا باشد، هلاک نمىشود!
قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ یَکُونُ لِزاماً (فرقان - 77)
بگو: اگر دعاى شما نباشد، پروردگار من براى شما وزن و ارزشى قائل نیست (زیرا سابقهى خوبى ندارید). شما حقّ را تکذیب کردهاید و به زودى کیفر تکذیبتان دامن شما را خواهد گرفت.
این آیه که آخرین آیه سوره فرقان است در حقیقت نتیجهاى براى تمام سوره است .
کلمهى «عبأ» به معناى وزن و سنگینى است و جملهى «ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی» یعنى خداوند براى شما وزن و ارزشى قائل نیست، مگر در سایه دعا و عبادت شما.
کلمهى «دُعاؤُکُمْ» دو نوع معنا شده است:
الف: دعا کردن شما به درگاه خداوند، که همین نالهها و تضرّعها و دعاها سبب عنایت خداوند به شماست. چنان که در حدیث مىخوانیم: کسى که اهل دعا باشد، هلاک نمىشود. (کافى، ج 4، ص 228) بعد خداوند از گروه مقابل که اهل دعا نیستند شکایت مىکند که شما حقّ را تکذیب کردند و به جاى نیایش به سراغ بتها و هوسها و طاغوتها رفتید و حقّ را تکذیب نمودید که کیفرتان را خواهید دید.
ب: دعوت خداوند از مردم، زیرا سنّت الهى دعوت از مردم براى پذیرفتن حقّ و اتمام حجّت بر آنان است و اگر این دعوت نباشد «لَوْ لا دُعاؤُکُمْ» مردم ارزشى ندارند. آنچه آنان را موجود برتر و ارزشمند مىکند، همان پذیرش دعوت خداوند مىباشد، ولى شما دعوت الهى را نپذیرفتید و تکذیب نمودید، پس امید خیرى در شما نیست و به کیفر عملتان مىرسید.
خداوند در یک جا مىفرماید: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» (ذاریات، 56) بشر را براى عبادت آفریدم و در این آیه مىفرماید: اگر دعاى انسان نبود، او ارزشى نداشت، بنا بر این دعا روح و مغز عبادت است. چنان که در روایت مىخوانیم: «الدعاء مخ العبادة» (غرر الحکم)
حدیثى از امام باقر (علیه السلام) نقل شده: از آن حضرت سؤال کردند: «کثرة القراءة افضل او کثرة الدعاء؟» " آیا بسیار تلاوت قرآن کردن افضل است یا بسیار دعا نمودن"؟
امام در پاسخ فرمود: «کثرة الدعا افضل و قرء هذه الایة»: " بسیار دعا کردن افضل است و سپس آیه فوق را تلاوت فرمودند." (تفسیر صافى)
برداشتهایی از آیه:
1ـ تکذیب دین، باعث سقوط ارزش انسان است. «قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ ... فَقَدْ کَذَّبْتُمْ»
2ـ دعا وسیلهى تحصیل ارزشهاست. «ما یَعْبَؤُا بِکُمْ ... لَوْ لا دُعاؤُکُمْ»
3ـ انسان منهاى هدایت و عبادت ناچیز است. «ما یَعْبَؤُا بِکُمْ ... لَوْ لا دُعاؤُکُمْ»
4ـ دعوت به حقّ، از شئون ربوبیّت خداوند است. «رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ»
5ـ محور هستى معنویات است. «ما یَعْبَؤُا بِکُمْ ... لَوْ لا دُعاؤُکُمْ» زیرا هستى براى انسان آفریده شده است و انسان براى پذیرش حقّ و عبادت خداوند.
6ـ انسانِ منهاى هدایت و عبادت، در حقیقت انبیا و دستورات آنان را تکذیب نموده است. «لَوْ لا دُعاؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ»
ممکن است قبول این امر براى بعضى در ابتدا سنگین باشد که دعا کردن کار بسیار آسانى است و از همه کس ساخته است، و یا قدم را از این هم فراتر نهند و بگویند دعا کار افراد بیچاره است! این که اهمیتى ندارد
نکته آیه: دعا راه خودسازى و خداشناسى
مىدانیم در آیات قرآن و روایات اسلامى اهمیت زیادى به مساله دعا داده شده که نمونه آن آیه (77 سوره فرقان) بوده ولى ممکن است قبول این امر براى بعضى در ابتدا سنگین باشد که دعا کردن کار بسیار آسانى است و از همه کس ساخته است، و یا قدم را از این هم فراتر نهند و بگویند دعا کار افراد بیچاره است! این که اهمیتى ندارد!
ولى اشتباه از اینجا ناشى مىشود که دعا را خالى و برهنه از شرائطش مىنگرند در حالى که اگر شرائط خاص دعا در نظر گرفته شود این حقیقت به وضوح ثابت مىشود که دعا وسیله مؤثرى است براى خودسازى و پیوند نزدیکى است میان انسان و خدا.
شرط اول دعا شناخت کسى است که انسان او را مىخواند.
شرط دوم، شستشوى قلب و دل، و آماده ساختن روح براى تقاضاى از او است، چرا که انسان هنگامى که به سراغ کسى مىرود باید آمادگى لقاى او را داشته باشد.
شرط سوم دعا جلب رضا و خشنودى کسى است که انسان از او تقاضایى دارد چرا که بدون آن احتمال تاثیر بسیار ناچیز است.
و بالآخره چهارمین شرط استجابت دعا آن است که انسان تمام قدرت و نیرو و توان خویش را به کار گیرد و حداکثر تلاش و کوشش را انجام دهد، و نسبت به ماوراى آن دست به دعا بردارد و قلب را متوجه خالق کند. زیرا در روایات اسلامى صریحا آمده است کارى را که انسان خود مىتواند انجام دهد اگر کوتاهى کند و به دعا متوسل شود دعایش مستجاب نیست! به این ترتیب دعا وسیلهاى است براى شناخت پروردگار و صفات جمال و جلال او، و هم وسیلهاى است براى توبه از گناه و پاکسازى روح، و هم عاملى است براى انجام نیکىها، و هم سببى است براى جهاد و تلاش و کوشش بیشتر تا آخرین حد توان.
به همین دلیل تعبیرات مهمى درباره دعا دیده مىشود که جز با آنچه گفتیم مفهوم نیست، مثلا: در روایتى از پیامبر(صلی الله علیه و آله) مىخوانیم: " الدعاء سلاح المؤمن، و عمود الدین، و نور السماوات و الارض" :" دعا اسلحه مؤمن، و ستون دین و نور آسمانها و زمین است.(اصول کافى، ج 2، ابواب الدعاء- باب ان الدعاء سلاح المؤمن)
دعا کلید پیروزى و مفتاح رستگارى است و بهترین دعا دعائى است که از سینه پاک و قلب پرهیزگار برخیزد
در حدیث دیگرى از امیر مؤمنان على(علیه السلام) مىخوانیم:
«الدعاء مفاتیح النجاح، و مقالید الفلاح، و خیر الدعاء ما صدر عن صدر نقى و قلب تقى»:
"دعا کلید پیروزى و مفتاح رستگارى است و بهترین دعا دعایى است که از سینه پاک و قلب پرهیزگار برخیزد." (اصول کافى، ج 2، ابواب الدعاء- باب ان الدعاء سلاح المؤمن)
و در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مىخوانیم: "الدعاء انفذ من السنان"، "دعا نافذتر از نوک نیزه است"! (اصول کافى، ج 2، ابواب الدعاء- باب ان الدعاء سلاح المؤمن)
گذشته از همه اینها اصولا در زندگى انسان حوادثى رخ مىدهد که از نظر اسباب ظاهرى او را در یاس فرو مىبرد، دعا مىتواند دریچهاى باشد به سوى امید پیروزى، و وسیله مؤثرى براى مبارزه با یاس و نومیدى.
به همین دلیل دعا به هنگام حوادث سخت و طاقتفرسا به انسان قدرت و نیرو و امیدوارى و آرامش مىبخشد، و از نظر روانى اثر غیر قابل انکارى دارد.
خداوندا! درهاى دعا را به روى ما بگشا و آن را سبب ارزش وجود ما در پیشگاهت قرار ده.
خدایا! توفیق دعاهایى که مطلوب درگاه تو است به ما مرحمت فرما و از اجابت آن ما را محروم مکن.
[ 1389/10/27 ] [ 21:32 ] [ zeyafat10 ]
[ (0) نظر]